EMOTIONAL INTELLIGENCE IN ORGANIZATIONS: A LITERATURE REVIEW

Authors

  • Letícia Fiuza Garcia de Lima Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes, SP
  • Verônica Cristina de Lima Assafrão Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes, SP
  • Daniele Regina Garcia Kumanaya Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes
  • Janaina Abussanra Paro Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes
  • Luci Mendes de Melo Bonini Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes, SP

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i8.6523

Keywords:

Emotional Intelligence. Development. Organizations.

Abstract

Emotional Intelligence in organizations is studied here. The objectives of this work are to study the concept of emotional intelligence and to identify and describe studies that address this topic, either in reviews or in case studies. This is exploratory research, a narrative literature review. The Google Scholar database was used, and the time frame used to search for articles was from 2014 to 2020. 23 complete works available with open access were used. These works were read in full, which, after reading and highlighting the objectives and results obtained, a summary of the main points discussed by the authors was made. The results showed that the studies described here range from case studies with employees and managers to others that describe the role of Emotional Intelligence in team productivity and in conflict resolution. It was concluded that controlling emotions directly affects a company's relationships and business, making it a skill that is currently in high demand, and is often more important than technical skills.

Author Biographies

Letícia Fiuza Garcia de Lima, Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes, SP

Estudante do curso de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos na Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes, SP. E-mail: le.fiuzagarcia@hotmail.com.

Verônica Cristina de Lima Assafrão, Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes, SP

Estudante do curso de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos na Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes, SP. E-mail: veronica.assafrao@gmail.com.

Daniele Regina Garcia Kumanaya, Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes

Graduada em Ciências Contábeis e Mestre em Políticas Públicas pela Universidade de Mogi das Cruzes. Docente na Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes e na Universidade de Mogi das Cruzes. E-mail: danirgarcia@yahoo.com.br.

Janaina Abussanra Paro, Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes

Graduação em Psicologia pela Universidade Braz Cubas, Especialização em Gestão de Pessoas. Docente na Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes e na Universidade de Mogi das Cruzes. E-mail: janaina.paro@fatec.sp.gov.br.

Luci Mendes de Melo Bonini, Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes, SP

Dra. em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Docente na Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes, SP. E-mail: lucibonini@gmail.com.

Published

2022-08-31

How to Cite

Lima, L. F. G. de ., Assafrão, V. C. de L. ., Kumanaya, D. R. G. ., Paro, J. A. ., & Bonini, L. M. de M. . (2022). EMOTIONAL INTELLIGENCE IN ORGANIZATIONS: A LITERATURE REVIEW. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(8), 502–513. https://doi.org/10.51891/rease.v8i8.6523