REVIEW OF THE LITERATURE FOCUSING ON HISTORY AND PHILOSOPHY OF SCIENCE: THE CONTRIBUTION OF THE “CADERNO BRASILEIRO DE ENSINO DE FÍSICA” FROM 2010 TO 2020

Authors

  • Wellington Lima da Silva Universidade Federal do Amazonas
  • Wanderley Vitorino da Silva Filho Universidade Federal da Bahia
  • Igor Tavares Padilha Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3494

Keywords:

History and Philosophy of Science. Physics Teaching. Review of Literature.

Abstract

The present paper presents a survey of the state of art of the approach given by History and Philosophy of Sciences (HPS) as applied to the classroom, registered in one of the most traditional Brazilian journals on Physics Teaching: the “Caderno Brasileiro de Ensino de Física” (CBEF), from the Federal University of Santa Catarina. From this source we have analyzed selected material from 2010 to 2020. The results presented in these papers indicate that the application of HPS allows discussion of the process of construction of scientific knowledge, promoting a contextualized study and approximating the student to the evolutionary process of science. One also verified that there is a lack of studies on HPS approaches in the classroom, considering the published papers during the period analyzed. One hopes that the analysis of the revision may contribute to physics professionals and students who are interested in the application of HPS in the classroom, allowing one to reflect on the didactical interventions presented in the selected papers.

Downloads

Author Biographies

Wellington Lima da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Graduando do Curso de Licenciatura Plena em Física da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET Física) e Membro do Grupo de Pesquisa ECIMATH - Estação Ciências, Matemática, Astronomia, Tecnologia e História das Ciências da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). https://orcid.org/0000-0002-5639-1608. E-mail: wellingtonlnilo@gmail.com

Wanderley Vitorino da Silva Filho, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor Adjunto do Departamento de Física e Líder do Grupo de Pesquisa ECIMATH - Estação Ciências, Matemática, Astronomia, Tecnologia e História das Ciências da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). https://orcid.org/0000-0002-1591-3668. E-mail: vitorino@ufam.edu.br

Igor Tavares Padilha, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Física pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor Associado I do Departamento de Física e Tutor do Programa de Educação Tutorial (PET Física) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). https://orcid.org/0000-0002-3949-1244. E-mail: igorfis@ufam.edu.br.

Published

2021-12-30

How to Cite

Silva, W. L. da ., Silva Filho, W. V. da ., & Padilha, I. T. . (2021). REVIEW OF THE LITERATURE FOCUSING ON HISTORY AND PHILOSOPHY OF SCIENCE: THE CONTRIBUTION OF THE “CADERNO BRASILEIRO DE ENSINO DE FÍSICA” FROM 2010 TO 2020. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(12), 716–746. https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3494